måndag 29 juni 2015

Trädgårdens prima primadonnor


Äntligen kom lite värme och äntligen börjar rosknopparna att öppna sig. Min favorit, alla dagar, är Madame Hardy, läckert röda knoppar och en nästan vit ros med lime-färgat öga. Mmmm...


De sockersöta aklejorna börjar dansa sin sista dans för året. Den ljusa, nästan vita är ny för året och givetvis självsådd som alla andra.


Sen var jag ju bara tvungen att föreviga de små, små nötterna i valnötsträdet, innan kajorna hittar dem och plockar av dem. Förra året hann jag inte ens fota dem :o Så även om de tar alla nötterna, har jag bevis på att det blir nötter i vår odlingszon :-)


Årets första flädersaft står till sig i köket. Gud så mycket fläderblommor det är i år, det kommer att bli fler satser. Nu väntar jag bara på de rosa, som brukar vara någon vecka senare.
Ni som undrade! Purpurflädern är inte lika starkväxande som vanlig fläder och ungefär lika härdig.

Ha en bra start på veckan. Tjingeling ❤️ ❤️ 

3 kommentarer:

Unknown sa...

Flädersaft som är så gott! Måste plocka lite i veckan och göra saft. Kram

Villa Ryttarängen sa...

Massor med fläderblommor här också. tur man har semester så man hinner med. vilken vacker ros. Kraaam Pia

Meta sa...

Det ser ut att bli mycket av allt i år det är bra att fylla förråden är kul och mums till vintern.Det mesta har knoppar här fortfarande värmen har inte riktigt infunnit sig här än även m vi haft några varma dagar.
Ha det så gott och snart är det semester.
Kram Meta