måndag 10 november 2014

Sssccchhhh, jag har tjuvstartat .......


....... med två paket saffran i kryddhyllan, kvar från förra året, blev frestelsen alldeles för stor ;-)
Mellan matbrödsdegarna blev det så en kalljäst saffransdeg, jag bakade inga kusar (det är alldeles för tidigt för dem). Utan det blev bullar men en ny sorts fyllning.
Dottern äter inte mandelmassa (innehåller ju bittermandel) så jag experimenterade med smör, fin-finhackade torkade apelsinskal, råsocker, vaniljpulver och mandelmjöl. Fick trixa en stund innan det blev rätt konsistens.
Recept på kalljästa saffransbullar med apelsin- och mandelfyllning kommer HÄR under början på veckan.


Nähä, nu är det minsann dags att ta tag i den här måndagen och starta upp en ny utmanande vecka.

Ha en underbar måndag och en bra start på veckan. Tjingeling ♥

4 kommentarer:

Meta sa...

Jo jag tackar nu är det dags igen med saffran som inte alla tål. får alltid fundera över nåt annat som passar till vad vi äter. Nya utmaningar i år igen, vi ska ju fira jul här hos oss i år. Det är nog best att börja itid som du gjort De ser allt bra goa ut bullarna
Ha en fin vecka
Kram Meta

HWIT BLOGG sa...

Åh skicka en påse vetja! Jag kan känna doften av saffran ända hit! Mums...
KUL att du vill vara med i utlottningen också, jag blir så GLAD!
Varm kram till dig,
Titti

Villa Ryttarängen sa...

Mums! Är det något jag inte kan motstå så är det saffransbullar.. Kraaaam Pia

Elle sa...

Man kanske skulle ta och följa ditt exempel och tjuvstarta lite. Jag tror inte att det är någon som skulle bli arg för det...
Kram Elle