lördag 30 augusti 2014

Full pott ......


...... gårdagens semesterdag gick i "vinstlottens" tecken, hela dagen.
Maken och jag började morgonen med att hänga på låset hos Granngården i Karlskrona. Vi fortsatte till Biltema och for sedan raka vägen upp till Kalmar.
En helt underbar förmiddag i Kalmar där solen strålade i kapp med våra leenden :-)


Vi fortsatte över bron till ett lika vackert Öland, ett Öland som pustar ut efter sommarens anstormning och som laddar upp inför Skördefesten sista helgen i september. Med tanke på hur välfyllda fälten är kan jag lova att det kommer att finnas gott om pumpor på hela ön ;-)


Hos My blev det inköp av lager, lager som både ska formklippas och stammas upp. Den vi har, har ju fått sköldlöss som jag inte lyckas få bort och den kommer att få frysa utomhus i vinter. Vi kan väl låtsas att jag testar härdigheten, både på lager och sköldlöss :o


Vi åt en väldigt sen lunch på Hotell Skansen i Färjestaden, ni som följt bloggen ett tag kommer kanske ihåg att vi var här på whisky-provning förra hösten. Något som jag kan rekommendera, inlägget finns HÄR.


Det går ju inte att lämna Öland utan att lyssna på vågorna och andas lite hav.
Som sagt en dag i "vinstlottens" tecken. Det är inte ofta vi kan pricka av precis allt som är skrivet på inköpslistan, men det lyckades vi med (trots både Biltema och Ikea).


Ytterligare något som lyckades var mitt bak! Mjöl, vatten, salt och väntan. 
Tre dagar för att vara exakt, räknar vi in tiden för den nya surdegen får jag lägga till ytterligare några dagar. Men det var värt varje sekund! Nu vet jag att jag kan, kan baka surdegsbröd med bara surdeg, mjöl, vatten och salt. Förresten så består även surdegen bara av mjöl och vatten :o

Nu ska jag trilskas med mina nya gardiner i matsalen, om jag hinner blir det en ny duk också. 
Ha en underbar lördag. Tjingeling ♥

2 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Vilken toppendag. Tänk att man kan hinna med så mycket. Det där med alla pumpor låter fint. Vi ska ju dit kommer ner på torsdagkväll och åker hem söndag morgon... Kraaam Pia

G:a Affären sa...

Ibland måste man ha lite flyt också, och det lyckades ni med.
Och grattis till surdegsbaket , undrar varför jag själv inte ger mig på det. Det är ju tydligen bara mjöl, vatten och lite väntan!

Kramar
Cia