lördag 26 juli 2014

Nyanser av rött ......


..... det är inte femtio nyanser av rött, men väl sex ;-)
Potatisskörden har kommit till bokstaven C, C som i cheri. Fantastiskt god matpotatis, lite som amandine men fastare. Suveränt god att fritera i klyftor och givetvis att koka.


Min ensamma dahlia, som hittades övergiven i källaren. Den överlevde både att bli bortglömd och att bli totalt utslagen av hagelskuren tidigare i somras. Stolt reser sig nu första blomman.


Ytterligare en som överlevt hagelskuren, en liten rosa Mårbacka. Hoppas nu att den hinner växa till sig under resten av sommaren.


Signalröd zonale och icke namngiven, men lysande röd ändå.


Några sista röda, Röd rosenknopp och en enkelblommande mörk zonale med sortnamnet `Bern`efter staden där den sägs ingå i stadsplanteringarna.

Nu börjar det dra ihop sig till grilltändning, T-bone, hemslagen bea, kokta dragonmorötter och några cheri.

Ha en underbar avslutning på lördagskvällen. Tjingeling ♥

2 kommentarer:

Charlotta sa...

Nu är pellisarnas tid för oss som inte har haft växthus att driva fram dem till midsommar. Hos mig blommar de som aldrig förr, de älskar den här varma sommaren.
Ha en fin helg!!

Meta sa...

Ser du gjort som jag provat en massa god potatis. Här har jag inte hunnit smakat på alla mina men det ska bli till veckan för dotter och barnbarn kommer hit i kväll.Hon var ju med när de sattes.
Pelargoner är så fina just nu utom de som står ute och får sina hagel och störtregn på sig.
Jaja de kommer säkert igen sommaren är ju inte slut ännu.
Ha en härlig söndag
kram Meta