tisdag 8 april 2014

Drastiska åtgärder ......


....... vintern som gick har gått hårt åt växterna i växthuset. Lime-, citron- och calamondinträd fick klippas ner till kala stammen :-(
Lagerbusken är nerklippt och passade samtidigt på att ta lite sticklingar, så får vi se om de tar sig. Ett gäng sitter i kruka och en gren sitter i vatten.

Nog för att jag är djurvän, men löss tillhör inte mina favoriter.
Citrusstammarna är tvättade med rödsprit sen ska de förses med luspinnar i krukorna. Med lagern får jag gå lite mer försiktigt fram, den äter vi av varje vecka :o Går det så går det, men jag håller tummarna.


Inget ont som inte har något gott med sig, en burk med torkade lagerblad blev det i alla fall.


Efter regn kommer sol kommer regn! Vilket hiskeligt regnoväder som drog över oss. 15 mm på bara någon timme tillsammans med blixt och dunder. Men vi hade tur! All elektronik höll här hemma.


En av stjärnmagnolians knoppar, snart, snart kan vi nog njuta av dess blommor.


Praktmagnolian är inte långt efter så snart kan vi nog njuta även av dessa. Fler gröna bilder i Fabrikens Utmaning.

Ha en underbar tisdagskväll. Tjingeling ♥

4 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Vilken tur att elektroniken höll. Bra med egen skörd fast ohyran är mindre rolig. Kraaaam Pia

Meta sa...

Aj då det var inte roligt att höra. Här har i alla fall bara ananasplantan som har fått löss nerklippt och såptvättad så hoppas jag den tar sig.
Ha en fin morgondag
Kram Meta

Elle sa...

Ungefär samma problem här, fast med rosorna. Tänk vad snabba de är de där små krypen. Jag kör med diskmedel och hoppas de försvinner.
Här har magnoliorna nästan blommat ut. De flesta blomblad ligger på marken efter starka vindar och regn. Vet inte var solen tog vägen...

Hemma på Sjuan sa...

Så kul med eget växthus mindre kul med ohyra! Fy hade ni sånt oväder, här regnade det massor... Kram Suss