onsdag 22 januari 2014

En, två, många ......


..... ni som känner mig, vet att jag har en svaghet för konserveringsglas modell äldre. Samlingen började med några få efter mormor tillsammans med en konververingsgryta, sen har det bara fortsatt .....
Senaste tillskottet är ett halvt dussin amerikanska  Ball Mason Jars, helt annorlunda än våra svenska men bra ändå.
Jodå! Jag använder dem, konserverar i dem också  :o För två år sedan lyckades jag ropa hem en "ny" konserveringsgryta på Tradera för 1 krona! Ni må tro jag blev lycklig, eftersom mormors hade börjat läcka :o


Det jobbiga är att jaga gummipackningar och byglar till de udda storlekarna. Surteglasen (de med band om på bilderna), som jag misstänker är de vanligaste, är enklare att få tag i både packningar och byglar till.

Packningar köper jag på nätet, byglar köper jag på loppis så snart jag hittar några.
Nu har konservglasen blivit så många, för många enligt vissa, så när syltsäsongen drar i gång kommer jag att lägga ut en del surteglas till försäljning, främst 1-liters. Om någon är intresserad så ...... ;-)


Däremot håller jag riktigt hårt i de konservglas som tillverkats lokalt i Småland (kommer på bild en annan gång) och Le Parfait burkarna, oavsett storlek.
Jag vill inte direkt påstå att jag längtar till syltsäsongen, men det är gott att ta hand om naturens överflöd och njuta av det året runt :-)

Nu väntar en stor balja te och en karlsbadersemla! Ha en härlig onsdagskväll. Tjingeling ♥

1 kommentar:

Meta sa...

En till glasburks älskare,Vad kul när man hittar sina jämlikar, här har ja lite av varje i dom. Är dålig på det där med konservering.
Ha en fin torsdag
kram meta