onsdag 18 december 2013

Det är hög tid nu ........


...... men ingen stress, hela julbordets höjdpunkt är räddad!
Sillen är inlagd i sin grundlag, nu ska den mysa till sig ända fram till dan före dopparedan ;-)
Jag lägger alltid in en klar grundsill, när den är klar varierar jag den med lite olika såser/inläggningar. I år blir det sherrysill och senapssill. Grundreceptet finns HÄR.

Även laxen ligger i kylen och gottar till sig med sin gravlag. En gammal favorit, med rosé- och grönpeppar tillsammans med apelsin. Suveränt gott med en hemgjord basilikasås.


I morgon blir det kort dag på jobbet, sedan ledig fredag men jag jobbar igen dagen före julafton för att sedan bli ledig ända fram till efter nyår ;-)
Surdegen är satt så jag vet precis vad jag ska ägna mig åt i morgon :-)

Ha en underbar avslutning på onsdagskvällen. Tjingeling ♥

3 kommentarer:

Meta sa...

På grund av mina krämpor så blir det inhandling av det mesta i färdig vara. det går det med.
ha en fin kväll
Kram Meta

Elzie sa...

Vad duktig du är. Jag tog den lata vägen och köpte mig några burkar. Går inte åt så väldigt mycket ändå här hemma, haha. Men jag ska lägga ditt recept på minnet (dvs lagra det i datorn!).
Lät inte dumt med surdegsbröd heller. Själv har jag en mjuk pepparkaka i ugnen, så lite gör jag i alla fall.
Ha en fin kväll.
Kram Elzie

G:a Affären sa...

Det vattnas i munnen...och visst är sillen och laxen julbordets höjdpunkter!
Jag måste kika in och se recepten. Och lax med peppar och apelsin, det låter spännande.

Kramar
Cia