söndag 18 augusti 2013

Testa något nytt .....


...... för ett antal år sedan testade vi att göra surkål, det experimentet var inget vidare lyckat. Dels blev det inte speciellt gott och dels fick vi slänga våra burkar som blev helt impregnerade av doften.
Men i senaste Ica Buffé var det en artikel om just mjölksyrade grönsaker. Så nu testar vi igen :)

På jäsning står syrad pumpa, kryddad med bland annat chili från egen odling. Recept finns HÄR. När jäsningen kommit igång är det dags att starta nästa utmaning, surkål - igen, hoppas det går bättre än förra gången.


Dagen har bjudit på riktigt omväxlande väder, sol, värme, regn, blåst allt i en salig kompott.
Maken klättrade i träd och jag unnade mig en energi-dag i köket. Utöver att ha hackat grönsaker så det står härliga till, har jag bakat veckans lunchmackor, karlsbaderbullar med pistage och sconesäppelkaka.
Nu är jag fulladdad med energi vilket kan behövas för nästa veckas arbete.

Fler söndagsbilder från övriga Fabrikörer finns HÄR. Ha en skön avslutning på söndagskvällen. Tjingeling ♥

3 kommentarer:

Jenny sa...

Det låter så himla gott, jag älskar surkål! Det är kanske på tiden att jag testar att laga det själv. Tack för inspirationen :)

Villa Ryttarängen sa...

Du är då inte feg när det gäller att testa nya saker, surkål har jag ätit en gång. Inte min grej fast det är säkert nyttigt. Kraaam Pia

Chantal sa...

This is awesome!