fredag 9 november 2012

Hyttsill .......


...... måste väl ändå vara något typisk småländskt?? Man äter inne i glashyttan, salt sill, bakad potatis, isterband, stekt fläsk och avslutar med ostkaka, grädde och sylt. Phuuu!


Glasblåsarmästaren Gunne Brandstedt visade oss hur "enkelt" det är att jobba med glas. På mindre än fem minuter hade han åstadkommit en elefant och en islandshäst.


I glasshopen fanns dessutom de vackraste glasvaser jag sett, med en teknik jag heller aldrig beskådat.
Mathias Ripheden står bakom designen och motivet är lagt med airbruschteknik av billackeraren Tom Persson  och själva ytan på glaset är matt.


Det lyste "Tag med oss hem" - men de var inte riktigt ämnade för min plånbok :( Dock fick något annat följa med hem, men det får jag visa en annan dag.

Ha en härlig fredag. Tjingeling ♥

1 kommentar:

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Hej !

Gillar den där med ögonen.
Den är speciell.

Trevlig Fredag !

Och snart så stundar helgen till och hoppas den också blir det.