måndag 5 november 2012

Baka, baka liten ......


..... var ju bara tvungen ;)

Tvungen att inviga "Kak-Lisa". Jag hade en kaka långt bak i minnesbanken och det tog en stund att hitta något recept.


Skam den som ger sig! 2 hg smör, 90 gr strösocker, 10 gr vaniljsocker, 1 äggula och 250 gr vetemjöl blandade jag ihop och lät degen vila i kylskåpet någon timme. Tog ut den och jobbade den tillräckligt mjuk för att få ner den i "Kak-Lisan".


Sen var det bara att spritsa ut låååånga längder. Skära av dem i lagom bitar och sno ihop till en ring. Grädde dem i 10 min i 190 grader.


Spröda, läckra spritsringar (nästa gång ska jag ta i lite malen mandel, tror mormor hade i det). Passade samtidigt på att göra en annan god kaka, brysselkex med två olika färger.


På mindre än två timmar blev kakburken full igen ;)

Ha en härlig måndag. Tjingeling ♥

2 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Vad fina spritsade kakor, jag är ju ingen kak-lisa jag men det där såg gott ut. Kramen/ Pia

CreandoPhoto sa...

Nämen! Nu fick jag nostalgi i blicken. Så gjorde alltid min farmor kakorna. Goda är de också :)

Kramar