söndag 14 oktober 2012

Söndagskaffe ......


...... det är så mysigt att avsluta en långfrukost med en kopp nybryggt kaffe. Det är bara på helgerna som jag unnar mig det, i veckorna dricker jag nog mest te.


Det blir lite av terapi, plocka fram kvarnen, bönorna, fylla kvarnen och sen veva .......


........ i takt med att bönorna mals sprids den goda kaffedoften i köket.


Den kära Don Pedro bryggaren står fortfarande till tjänst på helgerna.

Önskar att jag visste hur den gamla Kokumsbryggaren fungerar, men jag misstänker att man ska lägga ner pappersfiltret över stålsilen, hälla de malda bönorna i silen och till sist hälla kokande vatten över. Lite som en Melitta-bryggare.


I dag blev det äppelpaj med vaniljsås till kaffeslurken. Allt medan degarna stod på jäsning.
Japp det är ju söndag - stora bakdagen. Degarna satte jag i går, med bara surdeg som jäst.


I dag har det bakats både småbröd och stenugnsgräddade dinkelbröd med massor av frön och annat skrot i.

Titta gärna in till de övriga fabrikörerna och se deras söndagsbilder HÄR. Ha en underbar avslutning på söndagen. Tjingeling ♥

2 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Åh vad nostalgisk jag blev när jag såg din Don Pedro. Mamma och pappa hade alltid en sådan fast den gick lätt sönder minns jag. Här blir det ocksåäppelpaj med vanilssås idag. Den andra bryggaren vet jag inget om, kanske den funkar som en perkulator?? Kram Pia

Anna sa...

Vilket härligt inlägg! Söndagsfrukostar är njutbara och fantastiska!

Din kaffekvarn var otroligt fin!