fredag 10 augusti 2012

Söderut ......


...... dag två, bjöd på riktigt växlande väder. Strålande sol blandades med ösregn på horisontalen.
Perfekt dag för bilen med andra ord!! Simrishamn - man kan inte åka från Österlen utan att ha gått på de smala gatorna i Simrishamn. Även om det innebär regnjacka och paraply!!


Blåregn! Blommar inte det tidigare?? Eller finns det fler sorter? Eller blommar de fler gånger?


Man blir ju grön av avund! Alla vackra små hus med rosor, lavendel och stockrosor.


Inte ens planken kan dölja fjärilsbuskarna nu ;D Tycker denna mörka, mörka är så himla snygg - speciellt mot det gula huset med den röda dörren.


Vi fortsatte kustvägen genom Brantevik och Skillinge, tyvärr ösregnade det just då så Jansro blev utan besök :(


Vi vände inte förrän vi nådde Borrby strand - superfin strand och härliga minnen från LC-tiden :o


Det började klarna upp när vi närmade oss Stenshuvud - givetvis supersugna på fika. Annorlunda lockar ju alltid och så även den här gången. Har ni inte varit där, så kan jag rekommendera ett besök.

Vi hann med Kiviks Musteri på vägen tillbaka till vår "bas" Killegården.


Framåt kvällen kom solen och vi passade på att ta en stärkande promenad genom Kivik för att gå ner fikat och bli lite hungriga igen. Rökta räkor med ailoi, ost och lite kallskuret väntade på Killgården.
Vi packade ner även dag två i vår sommarkappsäck och nöjda kröp vi till kojs.

Ha en härlig fredag. Tjingeling ♥

3 kommentarer:

Mi´s nya liv och det jag redan levt sa...

Hejsan !

Där har min lillasyster och hennes man en sommarvilla av något slag,tillsammans med en annan familj. De har äckligt med pengar.Men friskhet kan inte köpas för pengar.Maken fick stroke.De hyr en villa i Tyrolen de har en jättestor villa med en angränsande liten stuga på en stor tomt i Linköping.
När de passerar Södertälje på motorvägen brukar de ringa på biltelefonen, inte svänga förbi ens. Skit tycker jag.Hon skulle komma till min 70 årsdag 12/3-13 sa hon. Det kan hon glömma ska inte vara hemma då.

När jag var liten hyrde Mamma+Pappa så vi kunde bada i västkusten friska vatten Skälderviken och Bedinge.Minns det faktiskt.Jag var fem år när denna syster föddes.Vi har inte mycket kontakt, det har jag däremot med min mellansyrra som bor på Lidingö-
Trodde Du var i Trosa, det är också pluttigt.

Må så gott och ursäkta att det kanske blev lite för långt.

Tycker hela Sverige är underbart vackert!

Kram Mi

Villa Ryttarängen sa...

Österlen är makalöst vackert. Jag eller rättare sagt mina föräldrar kommer därifrån. Jag brukar trösta mig med att jag i alla fall är gjrd där. Ha det fortsatt skönt.. Kram Pia

carinaon sa...

Så trevligt att du visar bilder från Österlen! Jag har aldrig varit där, men det finns absolut med på min lista "Platser att besöka"!
Med vänliga hälsningar,
Carina