tisdag 20 mars 2012

Godaste pastan ......


...... gjorde vi i helgen!! Ravioli fyllda med en röra av finhackad skogschampinjon, finhackad gul- och vitlök som jag brynt försiktigt i smör, blandat ihop med riven parmesan, creme cheese, feta ost och basilika.


För den perfekta pastadegen använder jag Leilas enkla recept, 5 dl durumvetemjöl och 4 ägg :) Jag låter degen ligga ganska länge och mogna i kylen. Jag tar fram en fjärdedel i tag från kylen och kavlar ut med hjälp av pastamaskinen. Lägger på lite fyllning, penslar med lite vatten runt fyllningen och viker pastadeg över. Till sist sporrar jag ut halvcirklar och lägger raviolin på mjölad bricka att invänta sina kompisar.

När alla ravioli är klara är det dags att sjuda dem, några i taget, i lättsaltat vatten i ca 4-5 minuter.


Jag serverade dem med en underbar tomatsås, smaksatt med mycket vitlök och gröna örter, finriven parmesan på toppen. Jag kan lova att ett glas rött, italienskt, inte är helt fel till.

I kväll ska jag träna av mig lite av osten. Ha en härlig tisdag. Tjingeling

2 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Hemgjord pasta, vilken lyx. Ha en bra dag!

Helena sa...

Jag äter inte ravioli sedan hemska smakminnen från skolmatsalen. Men jag gissar på att hemmagjorda smakar helt annorlunda. För jag älskar ju vanligtvis pasta! Önskar dig en fin dag!