söndag 1 januari 2012

Macarons de Paris - har ni testat?


I höstas smakade jag för första gången Macarons och det var, givetvis, i Frankrike. Sen dess har jag trånat efter dessa söta, vackra bakverk.


Leila bakar dem på löpande band, så varför inte jag? Det är inga avancerade ingredienser i dem, men det krävs tålamod och noggrannhet.


Receptet jag följde hittade jag i Jan Heds "277 sorters kakor", men det finns massor av recept på nätet.
Fram med vågen och ingredienserna, mandelmjöl, florsocker, äggvita, citronsaft och strösocker.
Själva kakan spritsas ut till små, små rundlar. De ska torkas lite innan de ska in i ugnen och gräddas.

Jag fyllde dem med Italiensk smörkräm - men den gör jag inte fler gånger!

Nu när jag testat ska här googlas efter recept på fyllning ;D Hallon tror jag det blir nästa gång.

Ha en fortsatt härlig söndagskväll. Tjingeling

Inga kommentarer: