måndag 12 december 2011

Julpyssel i köket ......


........ och recept på enklaste marsipanen. Det går inte att komma ifrån - men jag trivs väldigt bra i köket :) Att förbereda inför julen är bland det bästa jag vet!!
En hel del småkakor, men också lite godis. Det mesta i godisväg står dock dottern för, men marsipanen är mitt jobb.


Skålla och mal 130 gr sötmandel, även tre bittermandlar (men jag tar två valnötskärnor i stället).
Koka upp 2 dl vispgrädde och rör ner 2 dl vetemjöl rör ordentligt på svag värme tills degen är jämn (konsistens som mördeg). Låt degen kallna.
Knåda ihop degen med den malda mandeln och 500 gr florsocker till en slät fin marsipan.


Marsipanen kan färgas, om man vill det, och formas till olika figurer. Men jag är lat och rullar kulor!! När de torkat lite på ytan doppar jag dem i smält choklad och ställer dem svalt för att stelna.


Förvara marsipanen svalt i burk med tätt lock.

I kväll är det Glasbaren på Kosta Boda Art Hotel som gäller och lite trevlig samvaro med arbetskollegorna.

Ha en underbar måndagskväll. Tjingeling

4 kommentarer:

4U2 sa...

Men så fin din marsipan ser ut, jag lånar recepten ... inte för i år men för när det inte finns så många andra måsten! tack!

Annika Christensen sa...

Men du vad sugen jag blir på att göra marsipan!
Tack för tipset.
Lycka till i tävlingen.
Kul att få lite tid att titta runt till andra. Har varit en tråkig bloggare det senaste halvåret.
ha det gott
Annika

Vita rosor och förgätmigej sa...

Tack för det receptet! Har undrat hur man gör marsipan och nu vet jag!!!! :) TACK!!!

Kram/ Anna

Miriam - The Workshop sa...

Va smarrigt! Det receptet ska jag absolut prova :)