onsdag 14 september 2011

Delikatesstrumpeter .......


....... svart trumpetsvamp, antingen finns det inga eller så finns det hur mycket som helst. I år är det, det senare som gäller. Jag har torkat mängder, det går ju inte att veta när nästa svampår är ;p


Svärmor bjöd härom veckan på den perfekta lilla förrätten, vill du testa behöver du:

400 g svart trumpetsvamp
2 st små gula lökar
2 msk smör
3 msk tomatpuré
2,5 dl grädde
5 dl vatten
3 st svampbuljongtärningar
2,5 msk konjak
1 tsk salt
2 krm svartpeppar, nymald


Så här gör du:
1. Rensa och ansa svampen. Skala och finhacka löken. Fräs svamp och lök i smöret tillsammans med tomatpurén på medelstark värme tills all vätska kokat in.
2. Tillsätt grädde och vatten och smula i buljongtärningarna. Låt koka utan lock ca 10 min.
3. Mixa soppan slät med mixerstav. Smaka av med konjak, salt och peppar.

Ha en perfekt avslutning på onsdagskvällen. Tjingeling

1 kommentar:

Fröken Dill sa...

Vilken lycka med svart trumpetsvamp-ställe! Det är en underbart god svamp. Perfekt att torka.
Jag ska definitivt bege mig ut i svampskogen i helgen. Om inte annat för att rekognosera inför lördagen därpå då jag bjudit ut arbetskompisarna på svampplockning.
Hälsningar från fröken Dill