måndag 15 augusti 2011

Mormors äppelkaka ......


....... äppeltider är godistider, om ni frågar mig. Jag "plågar" familjen med äpplen på bredden, längden och tvären, i bröd, i bakverk och i maten. I dag fick det bli mormors äppelkaka. Snabb bakad och väldigt god.


Jag gör smeten i matberedaren:
Jag häller i 3 dl vetemjöl, 1 dl socker, 1,5 tsk bakpulver, 2 tsk krossad kardemumma och 75 gr smör i bitar. Maskinen får gå bara så kort tid att allt är blandat, sen häller jag i 1,5 dl mjölk under gång. Stänger av maskinen så snart alla ingredienser är blandade.
Häller smeten i en form, min är 20 x 20 cm.


Jag häller 2 tsk malen kanel och 2 msk strösocker i en plastpåse. Skalar och kärnar ur 2 äpplen, delar och skivar upp dem. Blandar ner dem med socker-kanel-blandningen och skakar runt påsen. Stoppar ner äppelbitarna i degen.



Grädda kakan i 200 grader i 20 minuter. Njut av den medan den är ljummen, mmmmmm.........

Ha en fortsatt härlig måndag. Tjingeling

1 kommentar:

Elle sa...

Jag hör också till dem som plågar familjen med äppelen ialla former. Brukar köra ner ett par skivor i sockerkakan också. Blir saftigt och gott.
Ha en skön dag!
Kram Elle