fredag 1 juli 2011

Vi festar till det lite ......


..... det är ju första juli, många börjar sin semester och det är fredag!!!!! Massor av fikon är skördade ......


......... basilika och koriander är omskolade i lerkrukor ...........


...... och kvällens kryddor är skördade. Timjan, oregano, dragon, timjan och libbsticka, alla tänkta som ingredienser till en rödvinsskysås........


..... i alla enkelhet serverad till ugnsstekt färskpotatis och en skiva, grillad, fransyska
Jag kan lova att det smakade gott :D


Till skysåsen hackade jag 1/2 rödlök och 5 vitlöksklyftor, jag mjällade dem i olivolja innan jag tillsatte 1 msk råsocker. När sockret smält, tillsatte jag 1/2 dl balsamvinäger och 2 -3 dl rödvin. Lät det koka ihop till hälften återstod, tillsatte 1/2 dl kalvfond, 2-3 dl vatten, timjan, rosmarin, oregano, dragon och ev libbsticka. Lät det småkoka. Kokade samtidigt upp vatten och la ner 1/2 dl hel svartpeppar som fick koka 20 minuter.
Silade av rödvinsskyn i en ny kastrull och silade av svartpepparn. Skyn kokade jag upp och redde av med maizena, pepparn finhackade jag och hade ner i såsen.

Önskar er en underbar avslutning på fredagskvällen. Tjingeling

1 kommentar:

Unknown sa...

Mmmm, vad det lät gott! Ska prova rödvinsskyn redan imorgon tror jag ;))
Så fint att den lille krabaten klarade sig!
Ha en underbar lördagskväll!
Kram Allis