söndag 6 mars 2011

Söndagsfika i .......


....... vårsolens glans.  Svärföräldrarna tittade förbi på en eftermiddagsfika.


Äntligen har jag hittat receptet! Receptet på världens godaste nötrosor, de blev inte vackra men ack så goda. Enkla oxå, vilket inte gör saken sämre.
150 gr hasselnötskärnor mals i mandelkvarn och blandas med
175 gr florsocker. Sen vispar man
3/4 dl äggvitor till hårt skum. Blandar sen ner de malda nötterna och florsockret.
Spritsa ut dem på bakplåtspapper, sätt en nöt på toppen och grädda i 175 grader i ca en kvart.

För att ha något mer, bakade jag några kolakakor oxå.


Jag var tvungen att testa min nya beater blade, så det fick bli nygräddad sockerkaka. Det är väl aldrig fel, den här smaksatte jag med mangopuré.


Till sist blev det en liten bakelse, baserad på nötbotten. Ovanpå en äggsmörkräm, mangopuré, grädde och vindruvor.

Efter den söndagsfikan fick det bli en LÅÅÅÅNG promenad i solskenet. Vill ni se fler söndagsbilder är det bara att kika in på Fabriken.

Ha en helt underbar avslutning på söndagen. Tjingeling

1 kommentar:

Norrfrids Eija sa...

Ojojoj du har min dröm-maskin, en kitchen-aid, den hjälpredan skulle man ha! DÅ skulle jag minsann också baka...mumsigt du har gjort, livsfarligt gott!
Ha det bra i den nya veckan!
Eija