söndag 20 februari 2011

Gårdagens pizza ........


...... blev fantastiskt god! Bästa hittills, därför skickar jag in det här receptet till Kalasgotts månads utmaning.



Så här gör jag min godaste pizzadeg på surdeg för 4 personer, för bästa smak använder jag ekologiskt mjöl.
Jag startar dagen innan med att blanda samman:
1 dl vete grundsurdeg
½ dl ljummet vatten
1 dl vetemjöl special
Sätter till sist en plastfolie över och låter stå 24 timmar i rumstemperatur.

Dagen efter blandar jag samman den bubbliga surdegen med:
2,5 dl ljummet vatten
12 g jäst
1 msk torkad oregano
1 msk flingsalt
2 msk olivolja
2 dl dinkelsikt
1 dl durumvete
5 dl vetemjöl special

Jag låter maskinen knåda degen i 15-20 minuter till det är ordentligt med glutentrådar. Sätter återigen plastfolien över bunken och låter jäsa 2 timmar i rumstemperatur.

Lägger in bakstenen på nedersta falsen i ugnen och sätter ugnen på 275 grader. Har du ingen baksten, kan du sätta tre plåtar på varandra.

Under jästiden gör jag tomatsåsen och blandar:
1 burk Mutti krossade tomater
1 liten grovhackad gul lök
1-2 grovhackade vitlöksklyftor
½ dl Heinz chilisås
1-2 tsk worcestershiresås
½ - 1 dl råsocker
1-2 msk oregano
Till sist kör jag alltihop till en slät sås med stavmixer.

När degen jäst färdigt vänder jag försiktigt upp den på bakbordet, degen får absolut inte knådas. Jag delar degen i fyra delar och viker försiktigt ihop varje del till en rund bulle. Kavlar sen ut varje bulle till en rund, tunn pizza. Glöm inte att ha ordentligt med mjöl under pizzan eller så lägger du den på bakplåtspapper.
Jag pensla kanterna med lite olivolja för att de ska bli riktigt frasiga. Jag brer sen ut tunt med tomatsåsen. Lägger på riven ost, mozzarella och parmesan. Avslutar med att lägga på dagens utvalda pålägg och till sist strör jag över lite oregano.
Sen kanar försiktigt över pizzan på pizzaspade och sen försiktigt över på bakstenen, eller så kasar du bara över bakplåtspappret med pizzan på antingen på en sten eller på de tre heta plåtarna.
Grädda i 5-10 minuter till den fått fin färg, ha gärna varmluft halva tiden.

Med lite hemgjord pizzasallad och ett glas rött till blev det här en supermiddag, värdig en lördagskväll.

1 kommentar:

Anonym sa...

hej cattis!
har som sagt två kinasåser: curry- och jördnötssås. kan oxå skicka receptet på underbara nudlar och friterade räkor eller friterade kycklingbitar. hör av dig.
tack för en underbar blogg./mirella