måndag 6 december 2010

Saffransbak......

...... ja inte den jag sitter på då, utan jag har bakat lussekatter och saffransbullar. Yummi!
Jag brukar fylla bullarna med en blandning av smör och mandelmassa, vilket tilltalar den manliga delen av familjen. Dottern och jag föredrar lussekatter med hela mandlar.
.
Smarrigt surdegsbröd blev det också, basen är rågsurdeg, grovmalet rågmjöl och grovmalen dinkel från Isgärde (på Öland). Första gången jag gjorde det här brödet, men det lär bli fler gången. Härligt segt med knaprig yta och ett saftigt inkrom, med andra ord, perfekt.
.
Var till centralortens prylaffär no 1, Emmaboda kemikalieaffär. Japp ni läste rätt, de säljer färg, tapeter, smink, inredningsprylar. Faktiskt allt mellan himmel och jord, bortsett från kläder och skor. Sonen plockade upp mig på jobbet, dottern vid tåget och sen körde vi dit och kollade in deras julprylar. Mmmmmassor av fint! Helt underbara ljusstakar, jag ska nog smaka på dem några dagar så får vi se om jag slår till på några stycken.
.
Ha en underbar måndagskväll. Tjingeling

2 kommentarer:

Jenny sa...

Hej Cat!
Det ser jättesmarrigt ut!

Ha en trevlig kväll!

Kraam Jenny

Unknown sa...

Mums! Bak här också ser jag:) Tack snälla, snälla för alla goda råd och tips om bakning. Känner att jag har någon att luta mig mot när det går snett;)
Ha det gott,
Charlotta