lördag 4 september 2010

Konsten.......

.... att ta tillvara på vad naturen har att erbjuda är fantastisk. Att få skörda, tillreda och till slut avsmaka. Finns det något bättre?
.
Att skörda lite av den egna trädgårdens pepparfrukter och sen ta hand om, är en upplevelse. Plasthandskar på är ett måste, och det är nästan så att andningsskydd behövs, när de hetare varianterna ska hettas upp :o. Pepparfrukterna skivar jag och kokar i en sötsalt lag med äppelcidervinäger, färdig att avnjutas om några dagar.
.
Visserligen inte hemskördad gurka, men närodlat är näst bäst, lite pepparrot, lök, kryddor och ättikslag. Snabbsaltad gurka att avnjuta om någon vecka.
.
Bröd är det stor åtgång på, och större kommer den att bli nu när hela familjen ska ha lunchmackor fyra dagar i veckan. I dag fick det bli de mer snabb-bakade med skrot och frukt i. I morgon får det bli surdegsbröden som behöver stå över natten.
.
Fem kilo lingon är rensade, fyra av dom ligger i frysen och ett kilo blev rårörda med socker. Mumsigt till både frukost och mat, älskar råg- och havreflingsgröt på morgnarna.
.
Som sagt, rejäla mackor är aldrig fel, allrahelst när man ska stå sig en hel dag.
.
Nu lockar köket, igen, här ska lagas riktigt retromat, Oxfilé Provencale. Mumsigt värre! Jag tycker verkligen synd om de personer vi eventuellt springer på i morgon, efter en sån vitlöksbomb.
.
Ha en himla skön och avkopplade lördagskväll. Tjingeling.

2 kommentarer:

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Hej!
Vilket härligt inlägg! Jag måste komma ihåg att ta lite bilder när jag bakar, jag med. Oftast blir det bara utomhusbilder, men nu ser jag att jag missar en del då:-))

Ha det fint! Kram H.

Emmas utsikt sa...

Vilka skatter. Ser fram mot när jag själv har tid till mer bakning och odling. Härligt inlägg!

Kram, emma