måndag 26 juli 2010

Medelhavsväxter på svenska.........

...... även om vår medelhavsinspirerade uteplats inte är klar, har vi en hel del växter på plats.
.
Hibiskus, en gammal enkelblommande sort, både uppstammad och i buskform står i blom. De röda trumpeterna lyser som utropstecken i det gröna.
.
Nerium Oleander och boungavillea står i knopp, så de visar jag vid ett annat tillfälle. Utöver det är det peppar- och paprika buskar, fikon (både träd och buskar) planterade i krukor. Den markplanterade stommen består av rosor, lavendel, kryddor och valnötsträd.
.
Bambuvindskyddet ska på sikt bytas ut mot en vitkalkad mur i samma höjd och ytterligare ett växthus ska på plats innan vi känner oss färdiga. Men allt får ta sin tid, just nu är det trädgårdslandet som ska räddas från sniglar och kaniner.
.
Vid köksentrén på norrsidan har vår perenna fuchsia börjat blomma. Den är så underbart söt!
.
Insekterna vågar sig fram igen efter helgens skyfall, de är väl hungriga :)
.
Bolltistlarna börjar nu visa färg och kommer om några dagar att locka till sig enorma mängder av nektartörstande insekter.
.
Som jag skrev ovan, har trädgårdslandet högst prio, just nu pågår en daglig kamp mot kaninerna. Idag bestämde jag mig för att ta i med hårdhandskarna, blodmjöl och stinkande RåÓdör. Nu ska de väl hålla sig på avstånd till maken är klar med "instängslingen".
.
Ha en alldeles underbar fortsättning på denna soliga måndag. I kväll ska jag inviga mina nya golfskor :D Tjingeling

1 kommentar:

Elle sa...

Har egentligen aldrig varit en fuchsia-fantast, men ditt exemplar var verkligen fint. Det finns ju många vackra sorter som man inte vet om ens.

Medelhavsblommor är fina, men medelhavsvädret försvann snabbt här...*ler*

Ha en skön dag!
Kram Elle