fredag 9 juli 2010

Får jag knacka på och störa.............

......... knackar försiktigt med den vackraste portklapp jag någonsin sett. Portklappen sitter på Hantverkshuset i Kalmar och jag har aldrig tidigare lagt märke till den, men igår.......
.
Maken och jag gick en kvällspromenad i de lite mer udda kvarteren i Kalmar, vilka hus vi upptäckte.
.
På det Lilla Torget står en bronsfontän i form av en sjöjungfru, lär vara från 1935. Men kvarteren runt omkring är de absolut äldsta bevarade, från 1600 och 1700 talet.
.
En sån här vacker entré skulle jag kunna tänka mig att ha.
.
Eller vad sägs om kvarteret Skoflickaren? En del av husen är små som lekstugor, tillhör också de äldre bevarade delarna av stan.
.
Förr kunde man bli ordentligt skrubbad i badhuset från 1909, numera är det renoverat och ombyggt till lägenheter. Gissa om de har vacker utsikt?
Badhuset är byggt på samma plats som ett tidigare badhus, på den gamla bastionen.
.
Ha en alldeles underbar fortsättning på denna härliga fredag. Tjingeling

1 kommentar:

Bluggi buggi blogg sa...

Masse fine bilder :)
Ha en fin kveld.
Trude :)