lördag 22 maj 2010

Vildblom och kaprifol............

........ ljummen försommarkväll och kaprifol i blom, ett glas vitt och kärt sällskap. Finns det något bättre?
.
Snart blommar kaprifolen vid huvudentrén. Kaprifolen är en egehändigt stulen vildkaprifol från Kalsö.
.
Äppelträden står i knopp, just denna är Amorosa (röd Aroma) planterad i höstas.
.
Rosen kvitten har börjat slå ut, med tanke på alla knoppar i år, hoppas jag på gott om frukt i höst. Kvittengelé på rosenkvitten och gravensteiner är helt underbart gott.
.

I dag har jag krupit i höjd med tusenskönorna och "skördat" maskrosor.
Visserligen anser jag att det är meningslöst att plocka upp maskrosorna, men jag gav efter för skönhetsintrycket idag. Det ser för dj....gt ut med en gräsmatta full av maskrosor.
.
Snart, snart, mycket snart slår trädgårdens skönhet ut. Den är sen hos oss i år, men det kan jag leva med.....
.
Efter dagens dagsverke, med maskrosrensning och gräsklippning och mossutrotning och annat, hade maken och jag gjort oss förtjänta av lite godis i gröngräset!
.
Innan kvällsmaten drog vi ner till golfbanan och prisutdelning. Sonen med två kompisar och en kompis morfar vann Golfshopens tävling! Skitkul, grattis allihop!
.
Ljummen potatissallad, med sockerärtor, egenodlad sparris, fetaost, körsbärstomater och färska kryddor. Mums fillibaba!
.
Till det, något marinerat, tillagat på grillen. Det är sommar, det!
.
Ha en underbar kväll. Tjingeling

Inga kommentarer: