söndag 9 maj 2010

Helg fylld av surdegsbakning.............

........ tre veckors väntan och ompysslande gav slutligen resultat. Egentligen är det inte klokt!
Först göra russinjäst, 1-2 veckor av rörande och skakande. Därefter ska första steget på surdegen göras, för att efter några dagar följas av andra steget på surdegen. Till sista boostas surdegen och kallas levain när den är klar.
.
Tidigt lördag morgon skapades deg för baguetter, knådad av levain, ljus surdeg jäst av vildjäst (russinjäst). Ekologiskt special vetemjöl gör susen med degen.
.
Deg för levainbröd, knådad av, just levain, rågmjöl, grahamsmjöl och även här vetemjöl special.
.
En bra assistens är A och O när den här typen av deg ska knådas. 20 minuter för att få upp ordentligt med glutentrådar.
Däremot när degen har jäst färdigt får den absolut INTE knådas, endast vikas och det ska göras tre-till fyra gånger med en halvtimme mellan vikningarna. Sen är det bara att baka ut det man vill och sen jäsa igen.
.
Ni som brukar läsa min blogg, vet att jag alltid gräddar mina bröd på en gotländsk kalkstensskiva i ugnen. Jag sätter en långpanna i botten, så att jag kan slå i 1,5 dl kallt vatten samtidigt som jag sätter in bröden. Ångan ger en en läckert knaprig skorpa och ett fluffigt inre.
.
Jag har även hittat ett bra recept på småfrallor bakade på ljus surdeg, så jag var bara tvungen att testa att baka dem med levain! De blev super, om jag får säga det själv! Ljumna med hemgjord apelsinmarmelad till mellis, mums!!
.
Nu är det Players Championship som gäller. Ha en bra avslutning på söndagskvällen. Tjingeling

1 kommentar:

Godastunder-tokigaidéer sa...

Ser ut som det har varit baka för hela helgen...jag är en stor älskare av att baka allt möjligt, kakor och bröd.
Surdegsbröd stå bland mina favoriter.

HA en trevig kväll
Anna