måndag 5 april 2010

Nybakade "skrotfrallor" med nybryggt te............

....mums! Fördegen till skrotfrallorna gjorde jag igår, surdeg på råg och skållning av vetekross, linfrö och solrosfrö. I morse gjorde jag själva degen, genom att blanda ihop surdeg och skållning med vatten, tillsätta kornmalt, nyponskalmjöl, lite såsocker, salt och vetemjöl special. Kornmalten och nyponskalsmjölet använder jag eftersom endast använder ekologiskt mjöl.
Först knådning i 20 minuter, därefter jäsning i två timmar.
Baka ut frallor försiktigt, utan att knåda degen, jäsa igen ungefär en timme och sen.... skjuts in i ugnen.
.
Mumsigt med smör och hemkokt apelsinmarmelad och nybryggt te. Vi köpte ett helt underbart te hos Buhres fisk i lördags!
.
Ha en underbar måndagskväll. I morgon är det arbetsdag igen. Tjingeling.

1 kommentar:

Annika Christensen sa...

Skrot frallor? Har jag aldrig hört.
Kul namn men ser goda ut för att ha det namnet!
Hade varit kul att ses se till att vi hälsar.
Jag tror jag känner igen dig men när man står där så är man lite nog lite förvirrad.
hoppas verkligen att du kommer fram och hejar.
Finns hos AoT from 14.30 bla
Ses
Annika
ps Man kan ju behöva gå på toa hoppas det inte är när ni kommer