måndag 19 april 2010

Mina bästa kompisar......

...... i bakköket:
.
Min assistent (den elektriska då), ett gott ekologiskt mjöl (mitt är, oftast, från Saltå kvarn), kornmalt, nyponmjöl (för jäsningens skull), en bra digital våg, några skrapor och lite mått.
.
Får absolut inte glömma hjärtat och själen i degen, surdegen! Notera då att jag INTE pratar om mig själv, utan jag menar verkligen den sura degen.
.
Jäskorgar håller brödet på plats, de blir höga och får fina mönster. En supervass kniv för att kontrollera sprickorna i degen vid gräddning, bra grytlappar (mina är av silicon) lite vatten för att ge bröden en härlig skorpa.
.
En brödspade för att kunna ta ut bröden, jag gräddar på sten och det är attans varmt att ta ut bröden annars.
En snabb och exakt digitaltermometer, för att kontrollera att brödet är färdiggräddat.
.
Ett bra galler att lägga bröden på att svalna, dock utan handduk (men den gjorde sig bra på bild (ler)).
.
Jag har en kompis till, men den har jag i ugnen, en kalkstensskivan från Gotland!
.
Jag har alltid älskat att baka men det blir ännu roligare med bra kompisar, för att inte nämna slutresultatet som blir kanon.
.
Ha de gott i vårsolen - KEEP ON BAKING. Tjingeling

1 kommentar:

Annika Christensen sa...

Flitens lampa i köket ser jag.
Vad goda de ser ut.
Jag är så dålig på att baka och jag gillar inte degdisken.
ha en skön kväll
annika