onsdag 24 mars 2010

Nervös väntan.............

........ på snösmältningen. Vid köksingången, på norrsidan av huset, har vi gjort en plantering med olika Hosta, gräs, perenna fuchsia och lite annat smått och gott.
.
Där har jag även planterat några av mina "älsklingar", och de har aldrig varit utsatta för en sån här vinter. Väntan på snösmältningen har därför varit lång och nervös. Men idag........
Idag kunde jag återigen se mina gräs, det limefärgade har jag inget namn på. Fick det av gurun Helge Lundström vid ett besök hos honom. Det svarta är Ophiopogon planiscapus 'Niger'.

Appropå mitt inlägg om nötodling, hur stavar ni till namnet på busken? Jag stavar det A L L E R G I!
.
Vilket träd tror ni snödropparna har ovanför huvudet? (fniss) Ganska enkelt va?
.
Scillan kryper längs väggarna, men snart är hela mina "gräsmattor" (läs mossmattor) blåa istället för gul-gröna och grusgångarna fulla. Helt underbart, synen kan knappt köpas för pengar!
.
Nu längtar jag till påsk, vet ni varför? - Veckan efter ska jag och maken på trädgårdsmässan Nordiska Trädgårdar och jag längtar så.......
.
Ha det gott i vårvärmen. Vi har 10 grader idag!! Tjingeling

2 kommentarer:

Hem ljuva hem sa...

Visst är det en härlig årstid vi gåt till mötes nu. Har själv rensat i rabatterna idag och fick fram en hel del krokusar som börjat blomma och tulpaner som var på väg upp. En fika ute på altanen blev det också i det sköna vädret.
Ha en trevlig trädgårdsvår.
Kram Anneli

Jeanette sa...

Men gud så underbart, åh vad jag längtar till våren, fast här i Dalarna tar det lite längre tid....
Ibland saknar jag Västergötland där jag är ifrån, då våren kom tidigt eftersom vintern aldrig kom ;-)
Fast vintern är ju vit och vacker här, men i år va den lite väl lång....Så då åker vi till våren snart.....
Ha det gott, och va roligt att du läser min blogg....
//Jeanette