lördag 16 januari 2010

Lycka är att hitta en g(l)ömd skatt

Är det inte fantastiskt, jag fick ärva både linneskåp och lakan efter min mormor för många år sedan.
En del lakan har under åren använts som gardiner och andra som dukar. Men en hel del har legat undanlagt till nu.

M P var min mormors initialer som ogift, det betyder att hon virkade och broderade de två örngotten före 1920.

De pryder nu sängen i gästrummet.
Jag håller på att fundera utt vad jag ska göra med resten. En del vita hålbroderier är sydda av min morfars mor och då pratar vi 1800-tal.

Roade mig med att plocka om värmeljusen från sina trista påsar till en trevligare glasburk istället. Det gör ju faktiskt att ljusen kan stå mer tillgängliga och man slipper springa runt och leta efter ljusen :)

Det blev ju aldrig ljust idag, så här hemma har det brunnit ljus lite var stans hela dagen och de lär väl bli fler under kvällen.
Min favoritkandelaber, köpt i slutet på -80 talet från Femina. Tycker att den har lagom patina för att passa in.
Bakom kandelabern syns en akvarell av Tex Berg, en av mina favorit konstnärer.
Nu är det dags för mig att börja förbereda kvällens middag, det blir lövbiff med rödvinssmör och "crashed hot potatoes".
Ha en fortsatt bra lördag.
Tjingeling

Inga kommentarer: