onsdag 6 januari 2010

Fynd i gömmorna

Har en förmåga att samla på mig saker och måste ibland rensa ut. Idag fick det bli en sån dag, då det var dags för rensning. Skafferiet blev utsatt denna gången - en del blev förpassat till matkällaren - en del till miljöstationen och en del plockades fram.

En tidig emaljerad kaffebryggare från Kockums, kannan rymmer 1,5 liter enligt stämpeln i botten. Ni förstår kanske varifrån färgvalet i köket kommer, Kockums-gula väggar med Kockums-gröna lister =)

Ska man brygga kaffe behöver man ju en kaffekvarn också - en rejält gräslig färg - men kul ändå.

Men om ska sanningen fram, brygger vi kaffe i hederlig "Don Pedro" bryggare. Men vad tus...n ska man med så många till? Jaaa, den första fick jag när jag flyttade hemifrån vid 18 års ålder - kannorna håller inte i all evighet vilket betyder att det till slut blir en del udda tillbehör. Det senaste tillskottet, den ljuvliga orangea, fick jag av mina föräldrar förra påsken. Helt underbar!

Var tvungen att pausa städandet och bakandet idag - hela näsa full av kaneldoft. En skön promenad i vintervädret med kameran i högsta hugg.

Vi har som synes inte speciellt mycket snö, men det är iallafall vitt. Det dalar sakta ner mer snö men det blir nog inga mängder.
Degarna kallar på uppmärksamheten!
Tjingeling.

Inga kommentarer: