söndag 24 januari 2010

Dagens utmanare

I dag var det då äntligen dags för den stora matchen. Manitoba cream mot Vetemjöl special.
Ni som följt min blogg vet att jag allra helst bakar på ekologiskt mjöl och då gärna Saltå kvarn.

Men det är inte alltid det blir som man tänkt, jag kan inte få tag i vetemjöl special från Saltå kvarn på hemmaplan. Mitt alternativ är således att åka till Järna, en nätt resa på 80 mil fram och åter. Hur klimatsmart är det?

Utan vetemjöl special blir mina bröd inte desamma. 10 kg Manitoba cream (Finax) införskaffades, och idag var det dagen för provbakning.
Första testet, formbröd (Leilas) bakat på vanlig jäst, durumvete, polenta och manitoba cream.
Vetemjölet använde jag för utbakning! Mormors gamla zinkformar kom till användning, smorda med mjölkfrittmargarin och "bröade" med vallmofrön.


98 grader på inkromet för ljust bröd är perfekt. Älskar min nya termometer, den är så himla snabb. Sunartis är tillverkare och den säljs hos Bagaren och Kocken och Cervera/Inspiration.

Andra testet, ett bröd på rågsurdeg, dinkel och manitoba cream. "Skräpet" som är i är pumpafrö, sesamfrö och solrosfrö.
De här bröden jäser jag i jäskorg och stjälper sen upp på min baksten i ugnen. 1 kopp vatten i botten på ugnen.

Vem vann? Det är svårt att utse en vinnare, bägge bröden har olika smaksättare som tar över smaken från vetemjölet. Bägge sorterna blev höga och fina, konsistensen likaså.
.
Det man måste tänka på, oavsett om man använder vetemjöl special eller manitoba cream, är att knåda degen ordentligt. Jag låter assistenten jobba med degen i ca 20 minuter i två omgångar för att bygga upp ordentligt med glutentrådar innan jag låter degen vila/jäsa. Sen knådar jag INTE degen när den jäst färdigt, utan hanterar den väldigt försiktigt.
.
Dags att kolla in vad som hänt i bloggvärlden.
.
Tingeling

1 kommentar:

Elle sa...

Du är så duktig! Dina bröd ser så proffsiga ut, där är nog bagaren i byn riktigt avundsjuk! Jag är för slö för att baka bröd, känner mig lite "degig" idag ;)
Ha en skön vecka!