söndag 22 november 2009

Söndagsbak

Var sugen på en fikakaka och hittade en helt fantastisk skapelse ho Lisbeth med bloggen Bagarstugan. Äppelrutor med kardemummasmul, kan jag verkligen rekommendera!

Sen blev det dinkelknäcke med sesamfrön och surdegsbröd med valnötter, hel dinkel och solrosfrön. Bägge sorterna gräddade på stenskiva.
Jag har drömt om en vedeldad stenugn att baka i, men just nu nöjer jag mig med min stenskiva från Dalängarna i Kivik. Köpte den tidigt i våras och det ångrar jag verkligen inte!

Just nu sitter jag och passar müsslin som jag rostar i ugnen. Världens enklaste och godaste müssli;
5 dl av vardera havre- och rågflingor
1 dl av vardera solros- och pumpafrön
0,5 dl av vardera kokosflingor och linfrön
1-1,5 dl råsocker
2 dl vatten
0,5 dl kallpressad rapsolja
Blanda väl och rosta gyllengult i ugnen.
När det kallnat kan du blanda ner de torkade frukter och bär du vill ha. Mums!

Tjingeling

Inga kommentarer: