torsdag 12 november 2009

Huseby tomten

I Huseby var det en tomte i den gamla kvarnen. Gårdens folk hade sett honom stå och sålla mjöl, han var ganska tarvligt klädd. De lät därför sy en ny skäktefallsklädning till honom, en sådan som bäst passade för en kvarntomte. När han fått den på sig, strök han med händerna utför bröstet och sade:
- Vacker gosse jag, aldrig sålla mer.
Från den dagen var han försvunnen. Den nya kvarnen byggdes 1828, men där tjänstgjorde han inte.
(Hämtat ur ”En sägenresa i Alvesta Kommun”)

Tomten är tillverkad av Ingrid Larsson / Huseby Keramik
Tjingeling

3 kommentarer:

Ljuva lantliv sa...

Alltid kul med gamla sägner, historier och myter tycker jag!! Ha en mysig kväll! Kram Anna

kullervilla sa...

Härligt med gamla sägner…
Kramiz//kullervilla

Vimsingen sa...

RKul att du tittade in på min blogg!
Renovering skulle jag aldrig våga mig på, det låter för svårt. Nyläggning är dock (oftast (kul)
Kram
Vilma